RAHSIA ORANG KAYA KITA YANG MISKIN NI TAK TAHU

Pernahkah anda bertanya, kenapa anda tak cukup wang? Apakah yang membezakan antara seseorang yang kaya gila dengan orang yang miskin kedana?

Adakah orang-orang kaya ini ada 8 kaki 8 tangan? Adakah orang kaya ada 100jam sehari di kala anda cuma ada 24jam je sehari? Adakah mereka 180kali lebih bijak dari anda sehingga mampu mendapat 1 tahun pendapatan anda hanya dalam 1 bulan? Adakah mereka bekerja 88kali lebih rajin dari anda yang hari-hari OT sampai tak ada masa nak tidurkan anak-anak di rumah? Keluar kerja anak-anak belum bangun tidur, balik dari kerja anak dah terbungkang tidur di sisi mama mereka? Apa yang tak cukup lagi? Apa spesialnya ilmu ghaib mereka ni yang anda tak tahu?

Tidak Tidak Tidak! Walaupun kenyataan di atas nampak tidak benar tapi inilah hakikatnya. Orang-orang kaya ini menggunakan kuasa yang saya namakan 'leverage' (sebenarnya bukan saya yang bagi nama ini, tapi memang telah termaktub dalam kitab-kitab bisnes walaupun kita tak boleh mempelajarinya walau di Harvard Business School). Benar mereka menggunakan tenaga orang lain, duit orang lain, kudrat orang lain, semua untuk menghasilkan wang pulangan yang banyak untuk mereka. Ya mereka bijak, tapi tak ada la 100 kali ganda dari anda. Otak pun lebih kurang sama saiz saja dengan anda.

Dari mana kita nak leverage kalau tak tahu caranya? Haa nama mudah lain bagi leverage ialah pendapatan yang pasif bagi anda. Sebenarnya konsep leverage ini ada buruk dan baiknya juga. Jika berbicara dengan orang yang berniaga pasaran opsyen, mereka tahu bahawa dengan leverage mereka boleh menjana pendapatan berkali-kali ganda dengan apa yang mereka per'judi'kan, walaupun bukanlah dalam bentuk perjudian sebenar macam lumba kuda tu. Dan mereka juga tahu dengan leverage juga boleh menggandakan kerugian mereka dan membangkrupkan mereka semalaman jika tak pandai main. Tanya diri anda, adakah aku berilmu nak join bisnes-bisnes macam ni dengan ilmu yang baru paras-paras bahu ni? Tepuk dada tanya doktor, manalah tahu kena sakit jantung pula.

Yang kita bicarakan pendapatan pasif di sini ialah bagaimana dengan sekali kerja yang kita lakukan bersungguh-sungguh (walaupun pada masa bersungguh-sungguh satu sen tak masuk), tapi dengan konsistennya kita meredah jua akhirnya menghasilkan satu pulangan yang tak pernah kita mimpikan pun seumur hidup, RM100ribu dalam sebulan contohnya! InsyaAllah tak mustahil, hari ini berlambak-lambak di pasaran orang berpendapatan begitu dalam bisnes-bisnes tertentu, tak payah saya ceritalah kerana anda pun mungkin pernah bertemu mereka. Mungkin ada di antara ahli keluarga anda mana tahu boleh tumpang-tumpang sekaki.


Tapi yang peliknya insan-insan ini anda tengok tak buat apa-apa bisnes pun seperti orang-orang biasa, kedai pun tak ada, modalnya kereta dengan minyak je. Nak tanya kedai kat mana, mobile je katanya. Macam mana pula pendapatan boleh berpuluh-puluh ribu tu? Tanyalah mereka. Mereka yang jenis ini tidak lokek biasanya malah bersedia bila-bila masa datang berjumpa bercerita kepada anda hatta pukul 2 pagi sekalipun! Haa mana nak ada orang berpendapatan RM berpuluh-puluh ribu nak datang rumah orang yang berpendapatan RM ratus-ratus je sebulan nak cerita pulak peluang rahsia bisnes yang dia buat kat orang lain. Tak takut idea bisnes kena curi ke abang oiii.

Berbeza dengan taukeh-taukeh kilang papan, kilang mi, kilang tayar, kilang metal stamping, ada ke nak pi kongsi cerita-cerita rahsia bisnes mereka pukul 1-2 pagi pulak tu? Tak masuk akal! Haa jumpalah orang-orang ini dan pelajari idea-idea bisnes mereka. Apa yang anda rugi? Mungkin sejam dua masa anda, tapi apa yang anda untung belum tahu lagi, entak-entah lebih banyak dari taukeh kilang tayar mana tahu!

Yang penting, jom buat bisnes yang ada leverage, saya sayang anda semua, dah kaya jangan pula lupakan saya hehe...


Yang belum kaya,

AZAM INSPIRE